Start pilot het nieuwe pinnen op Gelderlandplein

De eerste pilot voor de invoering van het nieuwe pinnen is maandag 14 juni van start gegaan. Doel is een gedragsverandering tot stand te brengen bij de consument en de ondernemer: van het doorhalen van de betaalpas naar het insteken van de betaalpas met de EMV-chip. Voor acceptanten betekent dit dat zij een nieuw contract met de bank moeten afsluiten om de Europese betaalmerken Maestro en V PAY te kunnen accepteren. Daarnaast moeten zij ook een betaalautomaat hebben die ook deze betaalmerken kan verwerken. Heel Nederland gaat over op het nieuwe pinnen, te beginnen bij de grootwinkelbedrijven. Als een olievlek verspreidt het nieuwe pinnenzich dan naar andere ketens en MKB-bedrijven in Nederland.

Foto GelderlandpleinOm de olievlekverwerking uit te proberen en de gedragsverandering te meten worden in een viertal winkelcentra in Nederland pilots gehouden. De eerste is bij winkelcentrum Gelderlandplein in Amsterdam. 80% van de grootwinkelbedrijven op het Gelderlandplein zal vanaf 14 juni hun klanten vragen hun betaalkaart niet langer door te halen maar voor het nieuwe pinnen in te steken. Daarnaast zal de helft van de MKB-ondernemers al direct vanaf het begin aanhaken met het nieuwe pinnen en zullen andere snel volgen.

Om alles in goede banen te leiden werd een informatieavond voor de medewerkers en ondernemers van het Gelderlandplein georganiseerd om hen te ïnformeren over de veranderingen aan de kassa. Zij kregen promotiemateriaal dat de klanten vertelt wat er van ze wordt verwacht en ook zullen consumenten instructiemateriaal uitgereikt krijgen door het supportteam dat gedurende de hele pilot ter plekke zal zijn. Op deze wijze proberen we winkelpersoneel en consumenten zo goed mogelijk te begeleiden in de overstap naar het nieuwe pinnen.

Daarna worden op verschillende momenten gedurende de vier weken van de pilot op het Gelderlandplein enquêtes gehouden om de gedragsverandering bij de consument en de ervaringen bij het winkelpersoneel te meten. Tijdens de pilot is het Gelderlandplein aangekleed met banners aan het plafond, loopt een supportteam door het winkelcentrum en is er een steunpunt ingericht. Consumenten en ondernemers kunnen hier terecht voor vragen en bij problemen kunnen deze direct worden opgelost.

De winkeliers op het Gelderlandplein zijn klaar voor het nieuwe pinnen. Met de inzet van hen, het supportteam, het steunpunt op locatie en de leveranciers zal de pilot voor het nieuwe pinnen zeker een succes worden.

Reacties van consumenten over het nieuwe pinnen.

Comments

(0 Comments)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *